Dom mot bilförare som prejat cyklist

posted in: Cykel, Information | 0

Efter nästan två år har denna händelse äntligen prövats i tingsrätten. Bilförare dömd till 70 dagsböter för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada men friades för smitning. Den drabbade tillerkändes även ett skadestånd på 15 500 kr.

Jag har tidigare flaggat för att jag vill följa upp fall med aggressiva bilförare och fortsätter nu med ytterligare en händelse. Tidigare har jag skrivit om Nacka-ärendet och fallet Louise och Oskarshamns-ärendet.

Händelse

En grupp på sex cyklister var ute på vårens första runda i slutet av mars 2017. De färdades på rad efter varandra på körbanan. Gång- och cykelbanan bredvid var inget lämpligt alternativ på grund av all kvarvarande grus efter vintern. En bilförare tutade ihållande och körde om väldigt nära. Han svängde in tvärt mot höger och prejade omkull den första cyklisten mot kantstenen så att denne föll och skadade sig illa. Bland annat fick han en bruten halskota. Ännu två år efter händelsen är han inte återställd. Trots att cyklisten störtade fortsatte bilföraren sin färd men som tur var hade ett par av de cyklande hunnit notera registreringsnumret på bilen. Polisen anträffade senare bilföraren i dennes bostad.

Den drabbade cyklisten fick hygglig hjälp av försäkringsbolaget där den vållande bilen var trafikförsäkrad. Utredare vid polisen gav intryck av att cyklisterna borde få skylla sig själva eftersom de inte använde cykelbanan. Den drabbade fick själv ligga på och ta flera kontakter med ansvarig åklagare för att få till stånd en förundersökning som skulle hålla för ett åtal. Paragrafhjälpen har bistått med råd och tips på vilka frågor som är viktiga att föra fram under utredningen.

Grus
Gång- och cykelbana

Efter nära två år var det dags för rättegång i Attunda tingsrätt i Sollentuna. Bilföraren, en man (förstås) i 70-årsåldern, åtalades för smitning, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Mannen nekade till alla åtalspunkter. Han sade sig inte ha märkt någon påkörning trots att både den drabbade cyklisten och tre av cykelkompisarna sade sig vara säkra på att så hade skett. Den åtalade mannen sade sig ha dålig erfarenhet av cyklister sen tidigare.

Grus

Han menade att cyklisterna inte hade på körbanan att göra. Den åtalade mannen genom sin försvarare lade ner stor energi på att förklara för rätten att cyklisterna själva hade medverkat till olyckan genom att utsätta sig för faran att cykla på körbanan istället för den kombinerade gång- och cykelbanan. Försvararen menade att de borde kunna gå av och leda cyklarna om det var så svårt att komma uppför kanten och om det var för mycket grus. Den åtalade nekade till att ha tutat ihållande. Han hade bara varnat. Han skulle naturligtvis ha stannat om han fattat att hans bil kommit emot en cyklist.

Det var inget möte och god sikt. Det fanns gott om plats i sidled att köra om och cyklisterna höll låg hastighet, enligt egen uppgift endast lite över 20 km/h.

Domen på 70 dagsböter ligger ungefär i samma nivå som vid liknande händelser. Som cyklist tycker man förstås att det är i lägsta laget.